Thursday, February 11, 2010

Dalam kenangan

Posted by lindamanje at 5:15 PM
(gambar kenangan raya tahun 1998)


“Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir.....
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa....”


Sedih dengar lagu nie. Lebih2 lagi bagi yang baru kehilangan.... kehilangan selama-lamanya, pergi tak kembali.....


Tanggal 7 Februari 2010, jam 9.30 mlm, abang sulong ku telah pergi meninggalkan kami buat selamanya... Sukar untuk kami sekeluarga menerima hakikat kehilangan ini. Namun redha pada ketentuan Ilahi...

Arwah abangku telah lama menderita, dia pergi membawa deritanya berkubur tanpa jawapan yang pasti tentang penyakitnya... Kami pasrah, namun sedikit galat kerana impian membawanya ke hospital pakar tidak kesampaian. Sepatutnya 8 Februari abah dan kakak ku akan membawanya ke Hospital Putra, Batu Pahat. Namun takdir menentukan segalanya...


Flashback...

Kami 5 beradik... abang ku, tengah2 3 org putri (2 org kakak ku & aku), dan adik lelaki bungsu kami. Jarak umur kami jauh... kecuali 3 yang awal tu... so, diorg lebih rapat... aku tau, walau pun aku tak serapat kakak2 ku... tapi sebagai abang, dia amat mengambil berat tentang adik2nya...

Aku pernah kerja satu kilang dgn abang ku.... masa tu bru habis poli. Ramai kwn2 kilang ckp, tgk aku mmg dah tau aku adik abang amir... sbb muka aku mmg ada iras dia...

Aku tau, sbg abang, dia slalu protect aku... (walaupun tak nampak) tapi aku tau.... pernah aku berkawan dgn sorg mamat nie... dia x suka, sbb family x suka... so, dia ckp klu aku kawin gak dgn org tu... dia xkan dtg.....


Masa dapat tau berita kematian dia, aku baru je lepas berbalas2 sms dgn kakak ku... bercerita psl dia... k.ija cakap, esok nk bwk abang g Putra.... Aku hepi sgt! Aku berdoa dlm hati... cepat la g hospital, cepat cek, cepat dpt tau sakit pe... cpt dpt rawatan... cpt sembuh.... cpt sihat cam dulu....

Dalam kul 9 tu, aku call mak... aku tny perkembangan dia... aku ckp bagusla nk g hosp esok... aku suh mak sampaikan salam pada abang... nti raya cina aku balik kg tgk dia....

Tup-tup,kul 10 k.ija call... aku igt, masa tu dia nk sambung bercerita, sbb x puas bersms... masa jwb tu.. aku dgr suara k.ija cool je... pastu yg aku igt, k.ija tny aku blik kg x?? Aku tny wat pe nk balik, dia ckp a.mod da meninggal..... aku terkedu!! Tak tau nk ckp pe... Cuma aku igt aku ckp... kan esok nak g spital....... **sigh**


Lepas tu, aku bingung... fikiran aku kosong... aku terus sms hubi just ckp, “abang, a.mod dah xde...” Itu jek mampu aku tulis.... Pastu aku cam tersedar, aku teringat dia... terbayang2 wajah dia... teringat2 minggu lepas aku bru g melawat dia.... trus aku meraung.. menangis! Kebetulan c.gee call, aku tengah teresak2.. & kami menangis sama2...

Kul 10.45mlm hubi sampai (dia tgh mesyuarat kat Gelang patah), kitorg trus gerak balik kampung... Sepanjang perjalanan aku diam je... Kul 12.45 kitorg tiba rumah abang ku di PS. Aku masuk rumah, aku tgk jenazah kaku di ruang tamu... Cik lim tengah bacakan yaasin.... syahdu! masa peluk kakak ipar ku, aku menangis lagi....


Baru sekali aku merasa kehilangan... mengalami perpisahan terakhir.... Sesungguhnya, kenangan2 bersamanya akan terus kekal dalam ingatan kami sekeluarga... Aku nak abang ku tahu, aku sayangkan dia.. walau bibir x pernah mengucapkan nya....

Ya Allah, Kau tabahkanlah hati ku dan hati kedua ibu bapa ku... aku tahu, sukar untuk abah menerima kenyataan ini... Semoga kami redha dengan ketentuan Allah, sesungguhnya Dia lebih sayangkan abang ku...

Ya Allah, Kau ampunkan lah dosa arwah abangku, Amir Mahmood bin Hj. Jasruni... bersemadilah dengan aman di sana... semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang beriman.... Amin Ya Rabbal A’lamin....

1 comments:

Anonymous said...

setiap kali solat, setiap kali hadiahkan fatihah kat dia, mesti sayu, hiba... baru rasa kehilangan, selama ni, jarang bertemu... agak terkilan sbb nk ke hosp pakar x smpt... ahad pagi tu ada sarapan di pt slg, sblm ke kl, tp bole x terigt nk singgah sekejap tgk dia, last aku jmpa dia sebln yg lps, dgn mak... tgk dia ok... bersemangat... aku bgi dia hp, dia suka sgt... rupanya itu hari terakhir aku jmpa dia...

Post a Comment

Blogger templates

 

~ my love, my heart, my soul ~ Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Gossip Celebrity